Zlecenia można wystawić na 3 sposoby:
1. W systemie gabinetowym podpisując elektronicznie:
-
Kwalifikowanym podpisem elektronicznym,
-
podpisem zaufanym,
-
z wykorzystaniem sposobu potwierdzania pochodzenia oraz integralności danych dostępnego w systemie teleinformatycznym udostępnionym bezpłatnie przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych (certyfikat e-ZLA).
Od dostawcy oprogramowania, z którego korzysta lekarz/pielęgniarka zależy jakie podpisy elektroniczne udostępni w swojej aplikacji, poprzez którą łączy się z systemem EZWM.
2. Bezpośrednio w EZWM, gdzie obecnie zlecenia można podpisać tylko profilem zaufanym. NFZ planuje wdrożyć w EZWM pozostałe ww. formy podpisów elektronicznych.
3. Papierowo podpisane długopisem, w sytuacji:
-
Braku dostępu do serwisów internetowych lub usług informatycznych Funduszu,
-
braku możliwości podpisania zlecenia podpisem zaufanym, kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub certyfikatem e-ZLA.
Zlecenie wystawiane papierowo należy wystawić na obowiązującym druku zlecenia (wzór zlecenia).
W przypadku negatywnej weryfikacji zlecenia lub sytuacji, gdy zlecenie na zaopatrzenie w wyroby medyczne zostanie wystawione w formie papierowej poza systemem eZWM, wymagane jest potwierdzenie zlecenia w OW NFZ. Nadal pozostaje możliwość przekazania zlecenia do dowolnie wybranego OW NFZ z wykorzystaniem systemów teleinformatycznych lub innych systemów łączności drogą elektroniczną (np. skan/email/fax).
Link do komunikatu Centrali NFZ: